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Diagnostic accuracy of self and parent rating scales in the prediction of psychiatric diagnoses in children and adolescents


Aebi, Marcel. Diagnostic accuracy of self and parent rating scales in the prediction of psychiatric diagnoses in children and adolescents. 2009, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Although parent and self rating scales are often used in clinical and research settings, their

accuracy in the prediction of psychiatric disorders according to ICD-10 or DSM-IV often

remains unclear. In the present thesis the diagnostic accuracy of three parental rating scales

in the prediction of Attention-Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) and Oppositional Defiant

Disorder (ODD) and two self rating scales in the prediction of adolescent depression were

tested in three separate studies. The first study found the recently introduced DSM-oriented

attention problem scale of the Child Behavior Checklist (CBCL) more adequate than the

previous empirical defined attention problem scale in the identification of ADHD. This was in

particular true for subjects in a clinical sample referred for various psychiatric disorders. A

cut-off score of 5 was recommended for clinical practice. In a second study a sample of

adolescents with clinical depression was compared to a sample of unreferred community

controls. The Youth Self Report (YSR) and the Center of Epidemiological Studies-

Depression Scale (CES-D) showed excellent ability in the discrimination of these two

samples. A range of acceptable cut-off scores between 5 and 9 on the YSR affective

problem scale and between 12 and 31 on the CES-D scale served best in the prediction of

clinical depressive episodes in adolescents. In a third study the Conners’ Parent Ratings

Scale Revised (CPRS-R) and the parent version of the Strength and Difficulties

Questionnaire (PSDQ) were tested in the prediction of ODD in a large transnational sample

of ADHD referred children and adolescents. Furthermore, the construct validity of three

previously described dimensions of ODD was examined and finally the accuracy of the

CPRS-R and the PSDQ were tested in the prediction of these separate ODD dimensions.

The CPRS-R oppositional scale and the PSDQ conduct problem scale showed adequate

diagnostic accuracy. Furthermore, the construct validity of three ODD dimensions labeled

ODD-irritable, ODD-headstrong and ODD-hurtful was confirmed. Furthermore, our results

convincingly show that a three factor structure of ODD is more appropriate than a single

general factor of ODD. The CPRS-R emotional lability scale was able to predict ODD-irritable

significantly. Overall, these three studies confirmed the diagnostic accuracy of clinical rating

1 scales in the prediction of psychiatric disorders in youth. Furthermore, these results are of

clinical importance as newer and diagnosis-oriented rating scales showed better diagnostic

accuracy and can be recommended for the initial psychiatric assessment of children and

adolescents. However, despite the good validity of rating scales, further information on age

of onset, continuity, impairment, specificity of symptoms and information about other

psychiatric disorders should be included in order to arrive at the final diagnosis.



Obschon Selbst- und Fremdbeurteilungsskalen häufig in klinischen Institutionen und in der

Forschung eingesetzt werden, ist ihre diagnostische Validität für die Vorhersage psychischer

Störungen gemäss ICD-10 oder DSM-IV häufig unklar. In der vorliegenden Doktorarbeit wird

die diagnostische Validität von drei Elternbeurteilungsskalen zur Prädiktion von

Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitäts-Störungen (ADHS) und von Störungen mit

oppositionellem Trotzverhalten (SOT) sowie zwei Selbstbeurteilungsskalen zur Prädiktion

von klinischen Depressionen in insgesamt drei verschiedenen Untersuchungen überprüft.

Die erste Studie zeigte, dass die kürzlich eingeführte DSM-orientierte

Aufmerksamkeitsstörungsskala der „Child Behavior Checklist“ (CBCL) genauer ist in der

Prädiktion von ADHS als die vorhergehende empirisch definierte Skala

Aufmerksamkeitsprobleme. Dies bewahrheitete sich insbesondere in einer klinischen

Stichprobe, welche Probanden mit verschiedenen psychischen Störungen beinhaltete. Ein

Grenzwert von 5 wurde für die klinische Praxis empfohlen.

In einer zweiten Studie wurde eine Stichprobe von Jugendlichen mit klinischer Depression

mit einer Kontrollstichprobe verglichen. Der „Youth Self Report“ (YSR) und die Allgemeine

Depressions-Skala (ADS) zeigten eine exzellente Fähigkeit die beiden Stichproben zu

diskriminieren. Für die Prädiktion von klinischen Depressionen zeigte sich ein Bereich

akzeptabler Grenzwerte zwischen 5 und 9 der DSM-orientierten Skala affektive

Schwierigkeiten des YSR, bzw. zwischen 12 und 31 für die ADS, als am besten geeignet.



2 In einer dritten Studie wurde die revidierte Version Conners des Conners-Elternfragebogen

(Conners’ Parent Ratings Scale Revised; CPRS-R) und die Eltern-Version des Fragebogen

zu Stärken und Schwächen (Strength and Difficulties Questionnaire; PSDQ) in Bezug auf

ihre prädiktive Validität von SOT in einer internationalen Stichprobe von Kindern und

Jugendlichen mit ADHS untersucht. Weiter wurde die Konstruktvalidität von SOT untersucht

und schliesslich die prädiktive Validität des CPRS-R und des PSDQ in Bezug auf drei

verschiedene Dimensionen der SOT analysiert. Die Skala oppositionelles Verhalten des

CPRS-R und die Skala Verhaltensprobleme des PSDQ zeigten eine adäquate diagnostische

Validität für SOT. Weiter konnte die Konstruktvalidität der drei verschiedenen Dimensionen

der SOT (Irritabilität, Dickköpfigkeit und schädliches Verhalten) bestätigt werden. Die

Ergebnisse zeigten überzeugend, dass eine 3-Faktorenstruktur den Daten angemessener ist

als ein allgemeiner Faktor von SOT. Die CPRS-R Skala emotionale Labilität war in der Lage

den Faktor Irritabilität statistisch signifikant zu bestimmen.

Insgesamt bestätigen die vorliegenden drei Untersuchungen die Validität von klinischen

Beurteilungsskalen in der Prädiktion von psychischen Störungen im Kindes- und

Jugendalter. Die neueren und diagnoseorientierten Skalen zeigten gegenüber anderen

Skalen eine überlegene diagnostische Validität und können für klinische Abklärungen von

Kindern und Jugendlichen empfohlen werden. Trotz der guten diagnostischen Validität der

Selbst- und Fremdbeurteilungsskalen sind weitere Informationen über Beginn, Verlauf,

Beeinträchtigung und Spezifität der Symptome sowie über das Vorliegen von weiteren

psychischen Störungen notwendig, um zu einer endgültigen Diagnose zu gelangen.



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Abstract

Although parent and self rating scales are often used in clinical and research settings, their

accuracy in the prediction of psychiatric disorders according to ICD-10 or DSM-IV often

remains unclear. In the present thesis the diagnostic accuracy of three parental rating scales

in the prediction of Attention-Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) and Oppositional Defiant

Disorder (ODD) and two self rating scales in the prediction of adolescent depression were

tested in three separate studies. The first study found the recently introduced DSM-oriented

attention problem scale of the Child Behavior Checklist (CBCL) more adequate than the

previous empirical defined attention problem scale in the identification of ADHD. This was in

particular true for subjects in a clinical sample referred for various psychiatric disorders. A

cut-off score of 5 was recommended for clinical practice. In a second study a sample of

adolescents with clinical depression was compared to a sample of unreferred community

controls. The Youth Self Report (YSR) and the Center of Epidemiological Studies-

Depression Scale (CES-D) showed excellent ability in the discrimination of these two

samples. A range of acceptable cut-off scores between 5 and 9 on the YSR affective

problem scale and between 12 and 31 on the CES-D scale served best in the prediction of

clinical depressive episodes in adolescents. In a third study the Conners’ Parent Ratings

Scale Revised (CPRS-R) and the parent version of the Strength and Difficulties

Questionnaire (PSDQ) were tested in the prediction of ODD in a large transnational sample

of ADHD referred children and adolescents. Furthermore, the construct validity of three

previously described dimensions of ODD was examined and finally the accuracy of the

CPRS-R and the PSDQ were tested in the prediction of these separate ODD dimensions.

The CPRS-R oppositional scale and the PSDQ conduct problem scale showed adequate

diagnostic accuracy. Furthermore, the construct validity of three ODD dimensions labeled

ODD-irritable, ODD-headstrong and ODD-hurtful was confirmed. Furthermore, our results

convincingly show that a three factor structure of ODD is more appropriate than a single

general factor of ODD. The CPRS-R emotional lability scale was able to predict ODD-irritable

significantly. Overall, these three studies confirmed the diagnostic accuracy of clinical rating

1 scales in the prediction of psychiatric disorders in youth. Furthermore, these results are of

clinical importance as newer and diagnosis-oriented rating scales showed better diagnostic

accuracy and can be recommended for the initial psychiatric assessment of children and

adolescents. However, despite the good validity of rating scales, further information on age

of onset, continuity, impairment, specificity of symptoms and information about other

psychiatric disorders should be included in order to arrive at the final diagnosis.



Obschon Selbst- und Fremdbeurteilungsskalen häufig in klinischen Institutionen und in der

Forschung eingesetzt werden, ist ihre diagnostische Validität für die Vorhersage psychischer

Störungen gemäss ICD-10 oder DSM-IV häufig unklar. In der vorliegenden Doktorarbeit wird

die diagnostische Validität von drei Elternbeurteilungsskalen zur Prädiktion von

Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitäts-Störungen (ADHS) und von Störungen mit

oppositionellem Trotzverhalten (SOT) sowie zwei Selbstbeurteilungsskalen zur Prädiktion

von klinischen Depressionen in insgesamt drei verschiedenen Untersuchungen überprüft.

Die erste Studie zeigte, dass die kürzlich eingeführte DSM-orientierte

Aufmerksamkeitsstörungsskala der „Child Behavior Checklist“ (CBCL) genauer ist in der

Prädiktion von ADHS als die vorhergehende empirisch definierte Skala

Aufmerksamkeitsprobleme. Dies bewahrheitete sich insbesondere in einer klinischen

Stichprobe, welche Probanden mit verschiedenen psychischen Störungen beinhaltete. Ein

Grenzwert von 5 wurde für die klinische Praxis empfohlen.

In einer zweiten Studie wurde eine Stichprobe von Jugendlichen mit klinischer Depression

mit einer Kontrollstichprobe verglichen. Der „Youth Self Report“ (YSR) und die Allgemeine

Depressions-Skala (ADS) zeigten eine exzellente Fähigkeit die beiden Stichproben zu

diskriminieren. Für die Prädiktion von klinischen Depressionen zeigte sich ein Bereich

akzeptabler Grenzwerte zwischen 5 und 9 der DSM-orientierten Skala affektive

Schwierigkeiten des YSR, bzw. zwischen 12 und 31 für die ADS, als am besten geeignet.



2 In einer dritten Studie wurde die revidierte Version Conners des Conners-Elternfragebogen

(Conners’ Parent Ratings Scale Revised; CPRS-R) und die Eltern-Version des Fragebogen

zu Stärken und Schwächen (Strength and Difficulties Questionnaire; PSDQ) in Bezug auf

ihre prädiktive Validität von SOT in einer internationalen Stichprobe von Kindern und

Jugendlichen mit ADHS untersucht. Weiter wurde die Konstruktvalidität von SOT untersucht

und schliesslich die prädiktive Validität des CPRS-R und des PSDQ in Bezug auf drei

verschiedene Dimensionen der SOT analysiert. Die Skala oppositionelles Verhalten des

CPRS-R und die Skala Verhaltensprobleme des PSDQ zeigten eine adäquate diagnostische

Validität für SOT. Weiter konnte die Konstruktvalidität der drei verschiedenen Dimensionen

der SOT (Irritabilität, Dickköpfigkeit und schädliches Verhalten) bestätigt werden. Die

Ergebnisse zeigten überzeugend, dass eine 3-Faktorenstruktur den Daten angemessener ist

als ein allgemeiner Faktor von SOT. Die CPRS-R Skala emotionale Labilität war in der Lage

den Faktor Irritabilität statistisch signifikant zu bestimmen.

Insgesamt bestätigen die vorliegenden drei Untersuchungen die Validität von klinischen

Beurteilungsskalen in der Prädiktion von psychischen Störungen im Kindes- und

Jugendalter. Die neueren und diagnoseorientierten Skalen zeigten gegenüber anderen

Skalen eine überlegene diagnostische Validität und können für klinische Abklärungen von

Kindern und Jugendlichen empfohlen werden. Trotz der guten diagnostischen Validität der

Selbst- und Fremdbeurteilungsskalen sind weitere Informationen über Beginn, Verlauf,

Beeinträchtigung und Spezifität der Symptome sowie über das Vorliegen von weiteren

psychischen Störungen notwendig, um zu einer endgültigen Diagnose zu gelangen.



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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Steinhausen Hans-Christoph, Wilkening Friedrich
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:English
Place of Publication:Zürich
Date:2009
Deposited On:22 Jan 2010 14:17
Last Modified:24 Sep 2019 16:35
Number of Pages:115
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod005804342&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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