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El imperio de las obsesiones : "Los siete locos" de Roberto Arlt: un grotexto


Carbone, Rocco. El imperio de las obsesiones : "Los siete locos" de Roberto Arlt: un grotexto. 2006, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Meine Dissertation - El imperio de las obsesiones. Los siete locos de Roberto Arlt: un grotexto - befasst sich mit dem zweiten Roman von Arlt (1929) auf den Spuren der ästhetischen Kategorie der Groteske. Es ist in gewisser Weise eine groteske Durchdringung eines Textes, der bis heute nicht vollständig verstanden wurde, trotz weit reichendem Studium. Die vorliegende Arbeit untersucht eine neue Konfiguration einer kritischen Matrix für die Interpretation der zwanzigen Jahre. In Argentinien, oder genauer in seiner Hauptstadt Buenos Aires, gelten die 10 Jahre von 1920 bis 1930 als mythisch. Der kulturelle Inhalt dieser Dekade wurde früher vermeintlich von zwei gegensätzlichen Gruppen eingenommen: Die Grupo de Florida (Borges, Méndez, Girondo, González Lanuza, Piñero, und auch unter anderen der 'alte' Güiraldes), die für l'art pour l'art plädierten und die Grupo de Boedo (z.B. Barletta, Castelnuovo, Yunque, Tiempo, Stanchina, etc.), die andererseits eine Kunst und eine Literatur im Dienste der sozialen Revolution anstrebten. Im Gegensatz hierzu bringt El imperio de las obsesioneseinen alternativen Ansatz, der auf eine dritte Gruppe von Autoren fokussiert (Arlt, E. González Tuñón, Olivari, Mariani, Scalabrini Ortiz, Discépolo, Discepolín); Diese basieren ihre Arbeiten auf Texte der grotesken Kategorie. Das kann in der Literatur von Buenos Aires als Spiegel des europäischen Immigrationsprozesses, der 1880 begann, betrachtet werden. Die Abgrenzung dieser dritten Gattung erlaubt einen radikalen Wechsel in der Wahrnehmung von Arlts Arbeiten. Sie ermöglicht die traditionellen Themen, die von der Kritik aufgenommen wurden, zu hinterfragen, um die extremen Wogen zu glätten (d.h. der schlechte Schreibstil, der Autor als literarischer Scharfschütze, das Fehlen eines Konzeptes hinter dem Roman und dergleichen). Schliesslich versucht El imperio de las obsesionesArlts Literatur aus dem Verliess herauszuholen, in das die Kritiker sie ursprünglich eingeschlossen hatten, um sie zurück ins Leben zu rufen, wo sie eigentlich hingehört.

My dissertation - El imperio de las obsesiones. Los siete locos de Roberto Arlt: un grotexto - studies the second arltian novel (1929) looking after the traces of the aesthetic category of grotesque. It is, in a way, a grotesque penetration of a text that has been, until today, very studied but never fully comprehended. From this starting point, this dissertation travels toward the configuration of a new critical matrix for the 1920's decade interpretation. In Argentine, and more specifically, in its capital city, Buenos Aires, the 10 years that go from 1920 to 1930 are mythical. Traditionally, it has been thought that there were two opposite groups that shared the cultural space of that decade. The Florida's boys (Borges, Méndez, Girondo, González Lanuza, Piñero, the 'old' Güiraldes, among others), that plead for l'art pour l'art, and the Boedo's (Barletta, Castelnuovo, Yunque, Tiempo, Stanchina, for example) that, on the contrary, wanted an art, and a literature at the service of a social revolution. Now, El imperio de las obsesionesproposes an alternative scheme, focused on a third pole of writers (Arlt, E. González Tuñón, Olivari, Mariani, Scalabrini Ortiz, Discépolo, Discepolín) that built their texts around the usage of the grotesque category. This, in the literature of Buenos Aires, can be considered as an echo of the European immigration process, which had begun around 1880. This third pole's delimitation allows a radical change in the perception of Arlt's work, because it makes possible to question the traditional topics the specialized critic has coined for it, in an attempt to lower its extreme level of rupture (i.e.: the bad writing, the author as a literary sniper, the lack of a plan behind the novel, etc.). In short, El imperio de las obsesiones wants to get Arlt's literature out of the 'sacristy' where the specialized critic has put it, and give it back to the streets, where it belonged in the first place.

Abstract

Meine Dissertation - El imperio de las obsesiones. Los siete locos de Roberto Arlt: un grotexto - befasst sich mit dem zweiten Roman von Arlt (1929) auf den Spuren der ästhetischen Kategorie der Groteske. Es ist in gewisser Weise eine groteske Durchdringung eines Textes, der bis heute nicht vollständig verstanden wurde, trotz weit reichendem Studium. Die vorliegende Arbeit untersucht eine neue Konfiguration einer kritischen Matrix für die Interpretation der zwanzigen Jahre. In Argentinien, oder genauer in seiner Hauptstadt Buenos Aires, gelten die 10 Jahre von 1920 bis 1930 als mythisch. Der kulturelle Inhalt dieser Dekade wurde früher vermeintlich von zwei gegensätzlichen Gruppen eingenommen: Die Grupo de Florida (Borges, Méndez, Girondo, González Lanuza, Piñero, und auch unter anderen der 'alte' Güiraldes), die für l'art pour l'art plädierten und die Grupo de Boedo (z.B. Barletta, Castelnuovo, Yunque, Tiempo, Stanchina, etc.), die andererseits eine Kunst und eine Literatur im Dienste der sozialen Revolution anstrebten. Im Gegensatz hierzu bringt El imperio de las obsesioneseinen alternativen Ansatz, der auf eine dritte Gruppe von Autoren fokussiert (Arlt, E. González Tuñón, Olivari, Mariani, Scalabrini Ortiz, Discépolo, Discepolín); Diese basieren ihre Arbeiten auf Texte der grotesken Kategorie. Das kann in der Literatur von Buenos Aires als Spiegel des europäischen Immigrationsprozesses, der 1880 begann, betrachtet werden. Die Abgrenzung dieser dritten Gattung erlaubt einen radikalen Wechsel in der Wahrnehmung von Arlts Arbeiten. Sie ermöglicht die traditionellen Themen, die von der Kritik aufgenommen wurden, zu hinterfragen, um die extremen Wogen zu glätten (d.h. der schlechte Schreibstil, der Autor als literarischer Scharfschütze, das Fehlen eines Konzeptes hinter dem Roman und dergleichen). Schliesslich versucht El imperio de las obsesionesArlts Literatur aus dem Verliess herauszuholen, in das die Kritiker sie ursprünglich eingeschlossen hatten, um sie zurück ins Leben zu rufen, wo sie eigentlich hingehört.

My dissertation - El imperio de las obsesiones. Los siete locos de Roberto Arlt: un grotexto - studies the second arltian novel (1929) looking after the traces of the aesthetic category of grotesque. It is, in a way, a grotesque penetration of a text that has been, until today, very studied but never fully comprehended. From this starting point, this dissertation travels toward the configuration of a new critical matrix for the 1920's decade interpretation. In Argentine, and more specifically, in its capital city, Buenos Aires, the 10 years that go from 1920 to 1930 are mythical. Traditionally, it has been thought that there were two opposite groups that shared the cultural space of that decade. The Florida's boys (Borges, Méndez, Girondo, González Lanuza, Piñero, the 'old' Güiraldes, among others), that plead for l'art pour l'art, and the Boedo's (Barletta, Castelnuovo, Yunque, Tiempo, Stanchina, for example) that, on the contrary, wanted an art, and a literature at the service of a social revolution. Now, El imperio de las obsesionesproposes an alternative scheme, focused on a third pole of writers (Arlt, E. González Tuñón, Olivari, Mariani, Scalabrini Ortiz, Discépolo, Discepolín) that built their texts around the usage of the grotesque category. This, in the literature of Buenos Aires, can be considered as an echo of the European immigration process, which had begun around 1880. This third pole's delimitation allows a radical change in the perception of Arlt's work, because it makes possible to question the traditional topics the specialized critic has coined for it, in an attempt to lower its extreme level of rupture (i.e.: the bad writing, the author as a literary sniper, the lack of a plan behind the novel, etc.). In short, El imperio de las obsesiones wants to get Arlt's literature out of the 'sacristy' where the specialized critic has put it, and give it back to the streets, where it belonged in the first place.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Lienhard Martin, Peñate Rivero Julio
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Romance Studies
UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:470 Latin & Italic languages
410 Linguistics
450 Italian, Romanian & related languages
800 Literature, rhetoric & criticism
440 French & related languages
460 Spanish & Portuguese languages
Uncontrolled Keywords:Roberto Arlt, 1900-1942, Siete Locos, 1900-1942
Language:Spanish
Place of Publication:Zürich
Date:2006
Deposited On:06 May 2010 21:37
Last Modified:28 Oct 2019 08:13
Number of Pages:225
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod005284958&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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