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Detrás de muros y rejas : familias oligárquicas frente al proceso medernizador en la novelística hispanoamericana


Clerici, Annina. Detrás de muros y rejas : familias oligárquicas frente al proceso medernizador en la novelística hispanoamericana. 2008, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

My dissertation aims to analyze twenty novels and some short stories that portray the decay of the Hispano-American oligarchy, in the context of the economic and social change at the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries. I give special attention to La casa de los Felipes (Luisa Mercedes Levinson, 1951), La casa (Manuel Mujica Láinez, 1954), La casa del ángel (Beatriz Guido, 1954), Coronación (José Donoso, 1957), and Un mundo para Julius (Alfredo Bryce Echenique, 1970). Since the publication of Oligarquía y literatura (Blas Matamoro, 1975) and Apogeo de la oligarquía: literatura argentina y realidad política (David Viñas, 1975), only a few monographic works dedicated to specific authors consider the relations between oligarchy and literature. A comparative approach allows examining both the narrative techniques and the motifs of the literary corpus. The decadent ambience is accentuated by the frequent use of flashbacks and a circular narration structure, suggesting that the main characters are paralyzed, prisoners of the past, their solitude emphasized by the predominance of inner monologues and free indirect discourses. At the same time, fortified mansions and country houses play a central role in the configuration of an oligarchic space of self-enclosure, where the main characters are interpreted as symbols embedded in a hermetically sealed, doomed social stratum. Topics of frustration, emotional disorder, incest, and death cross the stories as leitmotifs. Finally, child figures always appear in this narrative context provided with an open attitude that contrasts their parents’ stiffness. The children are the ones who try to establish the communication between the static universe of their families and the dynamic world beyond the houses’ walls and fences. Their subversive deeds and transgressions make possible to unveil a life, which existence is otherwise ignored by the adult view.

Das Ziel meiner Dissertation ist die Analyse von zwanzig Romanen und einigen Kurzgeschichten, die die Dekadenz der hispanoamerikanischen Oligarchie während des Modernisierungsprozesses Ende 19. und Anfang 20. Jahrhunderts thematisieren. Das Hauptaugenmerk richtet sich dabei auf La casa de los Felipes (Luisa Mercedes Levinson, 1951), La casa (Manuel Mujica Láinez, 1954) La casa del ángel (Beatriz Guido, 1954), Coronación (José Donoso, 1957) und Un mundo para Julius (Alfredo Bryce Echenique, 1970). Mit den Beziehungen zwischen Oligarchie und Literatur beschäftigen sich seit der Publikation von Oligarquía y literatura (Blas Matamoro, 1975) und Apogeo de la oligarquía: literatura argentina y realidad política (David Viñas, 1975) nur vereinzelte Monografien zu bestimmten Schriftstellern, nicht aber vergleichende Studien. Der komparatistische Ansatz erlaubt es, die meinem Korpus inhärenten narrativen Techniken und Motive zu eruieren. Die Thematik der Dekadenz wird durch Rückblenden und zirkuläre Erzählstrukturen unterstrichen. Diese suggerieren eine Atmosphäre des Stillstandes; die Protagonisten erscheinen als Gefangene der Vergangenheit, deren Einsamkeit durch innere Monologe und die erlebte Rede hervorgehoben wird. Bemerkenswert ist die Raumkonfiguration, die sich in der zentralen Rolle der festungsähnlichen Stadt- und Landhäuser abbildet. Die sich selber einschliessenden oligarchischen Figuren können als Symbole einer hermetisch abgeriegelten, dem Untergang geweihten sozialen Schicht interpretiert werden. Leitmotivisch ziehen sich Themen wie Frustration, geistige Verwirrung, Inzest und Tod durch die Geschichten. Kinderfiguren, deren offene Haltung mit der Unerbittlichkeit ihrer Eltern kontrastiert, erscheinen als Vermittler zwischen dem statischen Universum ihrer Familien und der dynamischen Welt hinter den Mauern und Gittern. Ihre subversiven Taten und Transgressionen ermöglichen es, Facetten der Existenz aufzudecken, die der Blick der Erwachsenen ignoriert.

Abstract

My dissertation aims to analyze twenty novels and some short stories that portray the decay of the Hispano-American oligarchy, in the context of the economic and social change at the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries. I give special attention to La casa de los Felipes (Luisa Mercedes Levinson, 1951), La casa (Manuel Mujica Láinez, 1954), La casa del ángel (Beatriz Guido, 1954), Coronación (José Donoso, 1957), and Un mundo para Julius (Alfredo Bryce Echenique, 1970). Since the publication of Oligarquía y literatura (Blas Matamoro, 1975) and Apogeo de la oligarquía: literatura argentina y realidad política (David Viñas, 1975), only a few monographic works dedicated to specific authors consider the relations between oligarchy and literature. A comparative approach allows examining both the narrative techniques and the motifs of the literary corpus. The decadent ambience is accentuated by the frequent use of flashbacks and a circular narration structure, suggesting that the main characters are paralyzed, prisoners of the past, their solitude emphasized by the predominance of inner monologues and free indirect discourses. At the same time, fortified mansions and country houses play a central role in the configuration of an oligarchic space of self-enclosure, where the main characters are interpreted as symbols embedded in a hermetically sealed, doomed social stratum. Topics of frustration, emotional disorder, incest, and death cross the stories as leitmotifs. Finally, child figures always appear in this narrative context provided with an open attitude that contrasts their parents’ stiffness. The children are the ones who try to establish the communication between the static universe of their families and the dynamic world beyond the houses’ walls and fences. Their subversive deeds and transgressions make possible to unveil a life, which existence is otherwise ignored by the adult view.

Das Ziel meiner Dissertation ist die Analyse von zwanzig Romanen und einigen Kurzgeschichten, die die Dekadenz der hispanoamerikanischen Oligarchie während des Modernisierungsprozesses Ende 19. und Anfang 20. Jahrhunderts thematisieren. Das Hauptaugenmerk richtet sich dabei auf La casa de los Felipes (Luisa Mercedes Levinson, 1951), La casa (Manuel Mujica Láinez, 1954) La casa del ángel (Beatriz Guido, 1954), Coronación (José Donoso, 1957) und Un mundo para Julius (Alfredo Bryce Echenique, 1970). Mit den Beziehungen zwischen Oligarchie und Literatur beschäftigen sich seit der Publikation von Oligarquía y literatura (Blas Matamoro, 1975) und Apogeo de la oligarquía: literatura argentina y realidad política (David Viñas, 1975) nur vereinzelte Monografien zu bestimmten Schriftstellern, nicht aber vergleichende Studien. Der komparatistische Ansatz erlaubt es, die meinem Korpus inhärenten narrativen Techniken und Motive zu eruieren. Die Thematik der Dekadenz wird durch Rückblenden und zirkuläre Erzählstrukturen unterstrichen. Diese suggerieren eine Atmosphäre des Stillstandes; die Protagonisten erscheinen als Gefangene der Vergangenheit, deren Einsamkeit durch innere Monologe und die erlebte Rede hervorgehoben wird. Bemerkenswert ist die Raumkonfiguration, die sich in der zentralen Rolle der festungsähnlichen Stadt- und Landhäuser abbildet. Die sich selber einschliessenden oligarchischen Figuren können als Symbole einer hermetisch abgeriegelten, dem Untergang geweihten sozialen Schicht interpretiert werden. Leitmotivisch ziehen sich Themen wie Frustration, geistige Verwirrung, Inzest und Tod durch die Geschichten. Kinderfiguren, deren offene Haltung mit der Unerbittlichkeit ihrer Eltern kontrastiert, erscheinen als Vermittler zwischen dem statischen Universum ihrer Familien und der dynamischen Welt hinter den Mauern und Gittern. Ihre subversiven Taten und Transgressionen ermöglichen es, Facetten der Existenz aufzudecken, die der Blick der Erwachsenen ignoriert.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Lienhard Martin, López Guil Itzíar
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Romance Studies
UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:470 Latin & Italic languages
410 Linguistics
450 Italian, Romanian & related languages
800 Literature, rhetoric & criticism
440 French & related languages
460 Spanish & Portuguese languages
Language:Spanish
Place of Publication:Zürich
Date:2008
Deposited On:26 May 2010 19:11
Last Modified:24 Sep 2019 16:52
Number of Pages:212
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod005717388&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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