Abstract
The paper deals with the antique Vita Aesopi (1st or 2nd cent. A.D.) in a culturalist perspective. Within the antique discourses on "wisdom" the Vit. Aes. promotes a wisdom "from below" (Aesopus is a slave) and a wisdom "from outside" (Aesopus is a barbarian wise). These features might be compared to the widsom-theology found in Paul's 1st Corinthians where the Christian gospel as the "Wisdom of God" is put in contrast to the "Wisdom of this world".
Der Aufsatz behandelt den antiken Äsoproman (1./2. Jh. n.Chr.) aus kulturwissenschaftlicher Perspektive als Dokument, das in den antiken Diskursen über "Weisheit" eine alternative Weisheit "von unten" (Sklavenstand) und "von aussen" (Phryger als Barbar)" zum Ausdruck bringt. Insofern ist der Roman vergleichbar mit dem 1. Korintherbrief des Apostels Paulus, der die christliche Botschaft als "Weisheit Gottes" mit der "Weisheit dieser Welt" kontrastiert.