Abstract
The aim of this study was to compare the effects on MAC, cardiopulmonary function and recovery quality of S(+)-ketamine or medetomidine CRIs in isoflurane anaesthetised horses after induction of anaesthesia with either S(+)- or racemic ketamine. Fifty horses were randomly assigned to two groups, S-ket and Med, and the observer was blinded. Horses were sedated with medetomidine. Anaesthesia was induced with midazolam and 1.1 mg kg-1 S(+)-ketamine (S-ket) or 2.2 mg kg-1 racemic ketamine (Med) and maintained with isoflurane in oxygen and 0.5 mg kg-1 h-1 S(+)-ketamine or 3.5 µg kg-1 h-1 medetomidine and thiopental as rescue drug. Cardiopulmonary function was monitored and recovery timed and scored. No differences between the groups concerning age, weight and duration of anaesthesia were found. Both groups required the same concentrations of isoflurane to maintain anaesthesia, but the need for thiopental was higher in Sket group. No clinically relevant differences in cardiopulmonary function were found between groups. Only cardiac index was higher in S-ket group. Horses in S-ket group regained sternal and standing position faster. Recovery scores were better in Med group. In S-ket group, recovery quality decreased with CRI duration. It was concluded that S(+)-ketamine CRI and medetomidine CRI during isoflurane anaesthesia resulted in acceptable cardiopulmonary function in horses. Horses recovered faster with S(+)-ketamine, but quality of recovery was better with medetomidine.
Ziel dieser Studie war, den Einfluss auf die MAC, die kardiopulmonäre Funktion und die Aufwachqualität einer CRI von S(+)-Ketamin oder Medetomidin während einer Isoflurananästhesie bei Pferden nach Einleitung mit S(+)-Ketamin oder Ketaminrazemat zu vergleichen. Für diese Doppelblindstudie wurden 50 Pferde zufällig in 2 Gruppen eingeteilt, S-ket und Med. Alle Pferde wurden mit Medetomidin sediert. Die Anästhesie wurde mit Midazolam und 1.1 mg kg-1 S(+)-Ketamin (S-ket) oder 2.2 mg kg-1 Ketaminrazemat (Med) eingeleitet und mit Isofluran in Sauerstoff und 0.5 mg kg-1 h-1 S(+)-Ketamin oder 3.5 µg kg-1 h-1 Medetomidin sowie bei Bedarf Thiopental aufrecht erhalten. Die kardiopulmonären Parameter wurden überwacht, die Aufwachphase bewertet. Alter, Gewicht und Anästhesiedauer waren in beiden Gruppen gleich. Beide Gruppen benötigten die gleiche Isoflurankonzentration um die Anästhesie aufrechtzuerhalten, jedoch war der Thiopentalbedarf in der S-ket Gruppe höher. Es gab keinen klinisch relevanten Unterschied in der kardiopulmonären Funktion. Einzig der Herzindex war in der S-ket Gruppe höher. Pferde der S-Ket Gruppe nahmen die sternale und stehende Position schneller ein. Die Aufwachscores waren in der Med Gruppe besser. In der S-ket Gruppe verschlechterte sich die Aufwachqualität mit der Infusionsdauer. Pferde der S-Ket und Med Gruppe zeigten eine akzeptable kardiopulmonäre Funktion. Mit S(+)-Ketamin standen die Pferde schneller auf, aber die Aufwachqualität war besser mit Medetomdin.